FANDOM

00001316

Špatně mi jezdila lokomotiva BR 241, alias Roco 36221. Lokomotiva jde výborně použít jako indikátor znečištění resp. vodivosti, neboť po odstranění červené kastle má LEDku na horním plošném spoji a tudíž jde dobře vidět svítí-nesvítí. Zdá se, že nemá kondenzátor, tak hezky pomrkává kdykoliv ztratí kolečka kontakt.

Vyčistil jsem koleje, jiné loko jedou, BR241 nic moc. A to má prosím 6 dvojkolí z toho 4 sbírají proud. Navíc jsem z návodu nevykoukal jak mohu rozebrat otáčivé podvozky tak, abych se dostal k sběračům - třeba na nich ulpělo něco ošklivého. Nakonec se rozebrat povedlo - původní postup jsem volil špatně, naštěstí se nic nerozbilo a správný postup je fotodokumentovaný zde.

Nástroje / materiál:

  • 1x křížový šroubovák
  • 2x jemný plochý šroubovák
  • tenký drátek, 0,14-0,3mm - cca 4x12cm
  • páječka, pájka, kalafuna
  • pinzeta 
  • malé kombinačky 
P1060363

Na obrázku je vidět upevnění jednoho kardanu domeček pro převody je ze žlutého plastu. Na detailu je vidět přečnívající "pacičky", které vymezují svislý pohyb podvozku vůči rámu. Podvozek sám je jen nasazený na plastovém trnu, ve vypadnutí mu brání právě tyto pacičky.

P1060366

Použil jsem 2 ploché šroubováky. Jedním jsem tlačil pacičku do strany směrem od kardanu, druhým pak podebral packu zespodu a tlačil směrem vzhůru.

Packa-0

Plast se poddá a domeček se povysune. Totéž na druhé straně, a domeček jde naklopit směrem vzhůru, viz obr.

P1060367

Nyní jde uvolnit a vyndat celý podvozek, které nyní visí jen na připájených vodičích. Na detailu je vidět jak mám podvozek upatlaný - ze zoufalství jsem aplikoval Kontaktol.

P1060369

Sběrače přidržuje plastový prvek - na detailu je vyznačený červeně plus místa, kde je upevněný. Šroubovákem se dá opatrně na jedné straně vytlačit vzhůru a poté pootočit úplně mimo podvozek. Pak se pohodlně pinzetou odstraní.

Plast
P1060375

Nyní je možné vyndat ven sběrače, viz detail. Vyčistit od koroze, odmastit .... Díky nešikovnosti jsem ale nasadil sběrač otočný a .... Sběrače jsou z výroby tvarované a osazené tak, že doléhají k okolkům kol; sběrače jsou od upevňovacích bodů směrem dovnitř lokomotivy. Když se otočí o 180 stupňů, směřují od trnů ven - a jsou nad plochou kolečka - a stále se vejdou do plastového výlisku, i když velice těsně.

P1060376

Při úpravě doporučuji kleštěmi nepatrně ohnout ve směru šipky, aby se konce oddálily od plastu podvozku, nedrhly, a lépe dosedaly na plochu kola. Zároveň předpružit, aby je kolo po montáži odtlačilo.

Ohnout-sberace

Jediná potíž je nedostatečná délka drátů od DPS ke sběračům. Rozšíření plíšku pro pájení je jen na jednu stranu, nezbývá než spojovací drátek prodloužit (smrštovací bužírka přes spoj nutná), nebo úplně vyměnit. Já použil NMRA drátky od Vvityho - ačkoliv černý mi neprodal a už asi ani neprodá neboť nejsou. Použijte rozhodně licnu, podvozek se otáčí a pevný drát upadne.

Před zpětnou montáží sběračů je asi rozumnější vyndat a vyčistit kolečka, a nejprve namontovat zpět napružené sběrače, a potom do podvozku zatlačit dvojkolí.

Voila, pokud nezbyl žádný díl, je hotovo.