FANDOM

Když jsem byl malý, stavěl bratr modelovou železnici - kolejiště TT. Býval bych si myslel že jsem také stavěl - vyřezával jsem lupénkovou pilkou ze sololitu podloží / násep pod koleje, i sem tam něco drátoval a pájel ... ale ve výsledku mám matný pocit, že jsem spíše kazil. Nicméně náklonnost k jezdícím modýlkům přetrvala desetiletí.

Starý model je u rodičů doma. Kolejivo je staré, plechové BTTB - částečně možná použitelné, ale s moderním nesrovnatelné. To s vozovým parkem jsem na tom lépe: Většina (2-nápravových) vagonů je O.K., některé lokomotivy téměř zánovní (ač 25 let staré). A před Vánoci 2014 mně postihla velmi utkvělá myšlenka, že myšlenku kolejiště oživím, a že je pravý čas začít. Dění v oblasti modelaření jsem tou dobou už asi rok a půl pečlivě sledoval a postupně četl co mi Google našel, abych měl alespoň rámcovou představu. Na Vánoce 2014 Ježíšek naježil Plány Kolejišť od Milana Ferdiána, takže i hrubou představu o tvaru kolejiště jsem postupem času získal.

Původní plány byly velkolepé - vždy jsem chtěl velký model, kde by se dalo hodně jezdit. A možná by to i vyšlo, ale musel bych vyřešit buďto segmenty a ukládání, nebo vytahování ke stropu, a jedno i druhé zesložiťovalo už tako dost složitý začátek. Proto jsem přijal "plán" postavit cvičné kolejiště menšího rozsahu: Buďto mně to bude bavit a děti také, nebo se výsledek zaarchivuje, prodá ... a budu hledat jinou zábavu.

Digitál nebo analog

Dilema, které řeší každý "vláčkař" na začátku 21. století. V mém případě hovoří proti pouze finanční náročnost; i to, že se živím jako programátor jednoznačně napovídá že digitální řízení je ta správná volba. K digitálu mně také přesvědčila relativní dostupnost amatérských komponent a zapojení - jak se ukázalo později, odhad byl chybný.vBěhem roku 2013-14 jsem diskusní cvrkot příliš nesledoval a tak když jsem začal shánět reálné podklady na stavbu elektroniky, zjistil jsem - že jsem málo zálohoval web.

Nutno říci, že nebýt Marka Kisse a Jindřicha Fučíka, tak (si myslím) že je digitální ovládání železnice v ČR tak říkajíc v háji. Nicméně postupem času autory přestala hračka tolik bavit (z různých důvodů rozebíraných na diskusních fórech): Zapojeni p. Kisse (DCCKoleje) jsou mnoho let stará a neaktualizovaná, zatímco Jindřich Fučík stáhl z WWW stránek většinu software a výrobky jsou nyní k dispozici jen jako sestavené na zakázku z malovýroby DIGI-CZ . Zlaté časy jsou ale pryč... Stejně jako jsou pryč stránky s množstvím papírových doplňků velikosti TT (nástupiště, nádraží, ...).

Budiž to poučením pro ostatní: uvidíte-li zapojení, schéma, program, návod -. neukládejte si záložky, ale zrcadlete celé stránky včetně odkazů.